Mobil iletişim: hızlı, eğlenceli, kişisel

Galatasaray Üniversitesi (GSÜ) İletişim Fakültesi tarafından bu yıl altıncısı düzenlenen Teknoloji ve İletişim Günleri: TEKİL 06’da “Cep Telefonundan Mobil İletişime: Yarın Artık Bugün mü?” başlığı altında mobil iletişimin farklı medya mecralarındaki uygulamaları ve stratejileri tartışıldı.
Haber: Ceyda Ulukaya, Mizrabi Cihangir Balkır, Pınar Yurtsever
Fotoğraflar: Ceyda Ulukaya, Mizrabi Cihangir Balkır
GSÜ-HA(İstanbul) GSÜ İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Dilruba Çatalbaş, Tekil 06’nın açılış konuşmasında mobil iletişim sistemlerindeki kullanıcı sayılarının hızla arttığını belirtti ve bu hızlı artışı “Telefonun yaygınlaştırılması neredeyse bir yüzyıl, cep telefonunun yaygınlaşması ise 10 yıl sürdü” sözleriyle özetledi.
Tekil 06’da ilk olarak söz alan Fatih Üniversitesi İşletme Bölümü’nden Dr. Osman Köroğlu sunumunda mobil iletişim ve toplum arasındaki ilişkiye değinerek bugün Türkiye’de sayıları 7 milyona ulaşan mobil iletişim kullanıcıları ve gelecek beklentilerine yer verdi.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu kurul üyesi Dr. T. Ayhan Beydoğan ise mobil iletişimle ilgili hukuki düzenlemeler ve gelecek öngörülerine yer verdi ve mobil iletişim hizmetlerini şu sözlerle özetledi:
“Türkiye’ye bu hizmetler nispeten daha geç geldi, bu bilinçli bir tercihtir. Böylelikle henüz oturmamış bir teknolojiyi satın almak yerine bu teknolojiye daha ucuza sahip olabildik.”
“Mobil iletişim eşitsiz bir paylaşım ama alternatif bir mecra”
Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden Doç. Dr. Funda Başaran Özdemir, teknolojik gelişmelerin, toplumsal, siyasi, ekonomik sistemden bağımsız düşünülemeyeceğini, iktidarın denetim ihtiyacı doğrultusunda ticarileşme ve merkezileşme gibi nedenlerle üretildiğini söyledi ve bu anlamda mobil teknolojilerin de farklı olmadığına değindi:
“Tüm teknolojiler, toplumsal tahakküm yaratırken içinde özgürlükler de barındırıyor. Mobil iletişimi, 400 bin kişinin 3G kullandığını hesaba katarsak, eşitsiz bir paylaşım olmasının yanında alternatif bir iletişim olarak da düşünmek gerekiyor.”
“Mobil içerik kısa süreli, eğlenceli ve kullanıcı odaklı”
Oturumun son konuşmacısı GSÜ’den Dr. Ceren Sözeri ise medya gruplarıyla mobil iletişim stratejileri üzerine yaptığı görüşmelerden hareketle, mobil yayıncılıkta çalışma düzenleri ve içerik üretimlerindeki farklılaşmaya değindi:
“Mobil içerik üretiminde, mevcut havuz kullanılıyor fakat mecraya uygun olarak yeniden kurgulanıyor ya da yeniden çekiliyor. Kullanıcıların öznelliklerinin ön planda olması prime time anlayışının da sona ermesi anlamına geliyor. Mobil içerik kısa süreli, eğlenceli ve kullanıcı odaklı bir içerik.”
Sözeri ayrıca şimdilik reklam almayan mobil yayıncılıkta gelirin, operatörler, medyalar ve teknoloji destekçileri arasında paylaşıldığını fakat önümüzdeki dönemde reklam beklentisi olduğunu söyledi.
Mobil iletişimde içerik ve pazarlama
Tekil 06’nın öğleden sonraki oturumunda “Türkiye’de Mobil İletişimde İçerik ve Pazarlama” üst başlığı altında sektörün aktörleri söz aldı. Turkcell Mobil Pazarlama ve Reklam Bölümü Yöneticisi Melis Türkmen “Mobil Pazarlama ve Reklam” sunumunda kişiselleştirilmiş reklam ve mobil pazarlama ilişkisi üzerinde durdu. Türkmen, mobil pazarlamanın avantajlarını; hedef iletişimi yapabilmesi, etkinliğinin ölçülebilir olması, düşük maliyeti ve yüksek geri dönüşü olarak sıraladıktan sonra konuşmasını, çalışanı olduğu şirketin gerçekleştirdiği mobil pazarlama örneklerini anlatarak bitirdi. Vodafone Türkiye Mobil Pazarlama Kıdemli Müdürü Emre Kanaat ise “Mobil Pazarlamada Uluslararası ve Yerel Deneyimler” başlıklı sunumunda mobil pazarlamayı, tüm tarafların kazandığı nadir iş modellerinden biri olarak tanıttı. Mobil pazarlamanın öneminin ise kişiye özel mesaj yaratmasında yattığını vurgulayan Kanaat, yeni nesil cep telefonlarındaki uygulamaların yaygınlaşacağını söyledi.
İçerik tercihleri ve internet kullanımındaki değişiklikler
NTV Yeni Medya İş Geliştirme Müdürü Eray Endeş, mobil kullanıcılara yönelik haber paketlerinde ulusal yayın dışında mobil kullanıcıya uygun içerik ürettiklerini söyledi. Bu hizmetlerde daha yakın çekimler ve daha kısa cümleler tercih ettiklerini belirten Endeş, içerik tercihleriyle ilgili olarak, kullanıcılar için Haliç Köprüsü’nün kapanmasının, Başbakan’ın yurtdışı ziyaretinden daha önemli olabileceği örneğini verdi. Parkyeri İş Geliştirme ve Strateji Direktörü Barış Ala ise “Mobil Medya İçin Uygulama Tasarımı ve Geliştirme” sunumunda mobil iletişimdeki teknolojik altyapı ve tasarım üretiminden bahsetti. Ala, uygulamadaki kısıtlamaları; sınırlı ekran boyutu, sınırlı hafıza ve disk alanı, farklı cihazlar, farklı teknolojiler olarak sıraladı.
Günün son konuşmacısı Sedat Kılıç “Mobil İçerik Üretimi ve İnternet” sunumunda yoğunluklu olarak internet kullanımı üzerine istatistik veriler sundu. Google Türkiye Teknoloji Sektörü Direktörü Kılıç gelişmekte olan ülkelerde gelişmiş ülkelere oranla internet kullanımının daha yaygın olduğunu söyledi. İnsanların artık internete bilgisayar yerine cep telefonundan girme eğiliminde olduğunu söyleyen Kılıç, kullanıcıların reklamlardaki bilgiyi tamamlamak ya da teyit etmek için sıklıkla internete başvurmayı tercih ettiklerini söyleyerek konuşmasını sonlandırdı.
Bu yazı Genel kategorisine gönderilmiş. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>